Met een bestelling van 36 nieuwe Flirt Flex-treinen van Zwitserse fabrikant Stadler Rail voor meer dan 400 miljoen euro, zet Nederlandse Spoorwegen (NS) haar grootschalige modernisering verder. De treinen, die in 2030 in dienst komen, zijn niet alleen een reactie op de groeiende reizigersaantallen, maar ook een bewuste keuze voor flexibiliteit: ze kunnen zowel als Sprinter als Intercity rijden — met een topsnelheid van 160 km/u. En ze krijgen de klassieke geel-blauwe NS-livery terug, een stukje nostalgie in een tijd van uniforme wit-blauwe treinen.
De SNG en de FLIRT: twee broers onder de huid
De nieuwe Flirt Flex komt niet uit het niets. De afgelopen jaren heeft NS al twee moderne treingeneraties geïntroduceerd die de oude SGM- en SLT-Sprinters vervangen: de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van Spaanse CAF en de FLIRT-treinen van Stadler. Een review van journalist Hildebrand van Kuijeren op Treinreiziger.nl van 19 november 2025 toonde aan dat de SNG en de FLIRT op veel punten op elkaar lijken — en dat is geen toeval.
Beide treinen bieden nu eindelijk voldoende beenruimte, comfortabele zitplaatsen, wifi, USB-aansluitingen en een toilet. De SNG, die sinds 2018 in dienst is, verbeterde het comfort aanzienlijk ten opzichte van de harde stoelen van de oude Sprinters. Maar de FLIRT, die al vanaf 2016 arriveerde, was de eerste die reizigers echt verraste: ‘Voor het eerst een Sprinter met een comfortabele stoel en voldoende beenruimte’, schreef Van Kuijeren. De SNG volgde, maar bleef iets achter in comfort. ‘Het comfort is hoger dan bij SGMm/SLT-Sprinters, maar iets minder in vergelijking met de FLIRT’, concludeerde hij.
Een noodmaatregel die blijft werken
De oorsprong van deze tweeledige strategie ligt in een onverwachte piek in reizigersaantallen. Vanaf januari 2017, toen de OV-studentenkaart werd uitgebreid tot MBO-studenten onder de 18, steeg het aantal reizigers op korte termijn met 15%. NS had geen tijd om de SNG te wachten — die pas in 2018 klaar zou zijn. Dus greep het bedrijf snel toe: in 2014 bestelde NS al 58 FLIRT-treinen van Stadler als tijdelijke oplossing. Die werden in 2016 geleverd — en bleven een succes. Zo’n 8.000 zitplaatsen, snelle acceleratie, en een ongekend hoge betrouwbaarheid. De FLIRT werd geen tijdelijke oplossing, maar een vaste waarde.
Daarna volgde de grote bestelling van 88 SNG-treinen bij CAF in 2018, voor 400 miljoen euro. Die werden tussen 2018 en 2023 geleverd. Nu, in 2025, komt de volgende stap: 36 nieuwe Flirt Flex-treinen. Deze keer niet als noodoplossing, maar als strategische keuze. De ‘Flex’ in de naam is geen marketingterm. Deze treinen zijn ontworpen om dynamisch te schakelen tussen Sprinter- en Intercity-diensten — ideaal voor drukke knooppunten zoals Utrecht Centraal of Amersfoort, waar reizigers snel overstappen en de trein snel moet vertrekken.
Geel-blauw is terug — en dat betekent iets
De meest opvallende verandering? De kleuren. Terwijl alle nieuwe treinen sinds 2018 wit-blauw zijn, kiest NS voor de klassieke geel-blauwe livery van de jaren 90. Het is geen puur esthetische keuze. Het is een signaal. Een herinnering aan een tijd dat treinen nog een beetje persoonlijker waren. ‘Het geeft reizigers een gevoel van vertrouwdheid’, zegt een NS-interne bron. ‘We willen niet alleen efficiënt zijn, maar ook emotioneel verbinden.’
De nieuwe Flirt Flex heeft ook andere verbeteringen: een gestroomlijnde neus zoals bij Intercity-FLIRTs, en interieurdetails van de DD-NG (Dubbeldekker Nieuwe Generatie), zoals betere verlichting en grotere bagageruimte. Ook de toegankelijkheid is verbeterd: een uitschuifbare treeplank zorgt ervoor dat reizigers met een rolstoel of mobiel hulpmiddel zonder hulp aan boord kunnen. En zoals bij de FLIRT en SNG: aparte afvalbakken bij de deuren — een kleine, maar effectieve maatregel om de trein schoon te houden.
205 nieuwe treinen, 2 miljard euro
De Flirt Flex is maar één stuk van een groter plaatje. NS investeert in totaal meer dan 2 miljard euro in nieuwe materieel. Naast de 36 Flirt Flex-treinen, komen er 60 nieuwe dubbeldekkers van CAF (DD-NG) en 109 nieuwe Intercity-treinen van Franse Alstom (ICNG). Dat maakt een totaal van 205 nieuwe treinen binnen enkele jaren. De oude SGM-treinen zijn al verdwenen. De SLT’s volgen in de komende jaren. NS bouwt niet alleen een nieuw vloot, maar een nieuw reiservaring.
En dan is er nog de machine. Machinist Martijn de Jong, een van de eersten die de SNG bestuurde, zegt het zo: ‘Deze trein reageert sneller dan andere treinen. Dat vind ik persoonlijk erg prettig. Dat maakt dit mijn favoriete trein.’ Als een machinist dat zegt, weet je dat het niet alleen over zitplaatsen gaat. Het gaat over precisie, betrouwbaarheid — en plezier in het werk.
Wat komt er nu?
De eerste Flirt Flex treinen worden in 2029 getest op de lijn tussen Utrecht en Arnhem. In 2030 beginnen ze volledig in dienst. NS heeft de optie om nog meer te bestellen — ook versies die naar België en Duitsland kunnen rijden. Dat maakt de Flirt Flex niet alleen een nationale, maar ook een internationale speler. De vraag is niet meer of NS genoeg treinen heeft, maar hoe slim ze ze kunnen inzetten. Met flexibele treinen, betere toegankelijkheid en een terugkeer naar de klassieke kleuren, lijkt NS op het punt te staan waar het niet alleen voldoet aan de vraag, maar ook de verwachtingen overtreft.
Frequently Asked Questions
Waarom kiest NS voor de Flirt Flex in plaats van alleen de SNG?
De Flirt Flex is ontworpen om zowel als Sprinter als Intercity te rijden — met snellere acceleratie en een hogere topsnelheid van 160 km/u. Dat maakt het ideaal voor drukke knooppunten waar treinen snel moeten wisselen van functie. De SNG is specifiek voor de Sprinter-diensten, terwijl de Flirt Flex flexibiliteit biedt. Bovendien heeft NS al ervaring met Stadler-treinen en is de betrouwbaarheid hoog.
Waarom zijn de kleuren terug naar geel-blauw?
De geel-blauwe kleuren zijn een bewuste terugkeer naar de klassieke NS-identiteit uit de jaren 90. Het is een emotionele keuze: reizigers herkennen deze kleuren en voelen zich er thuis bij. Het onderscheidt de nieuwe treinen ook visueel van de wit-blauwe SNG en ICNG-treinen, en geeft de vloot een diverser, herkenbaarder uiterlijk.
Hoeveel zitplaatsen bieden de nieuwe Flirt Flex-treinen?
De 36 nieuwe Flirt Flex-treinen bieden samen meer dan 8.000 zitplaatsen. Elk treinstel heeft een capaciteit van ongeveer 230 zitplaatsen, met ruimte voor fietsen en bagage. Dat is vergelijkbaar met de FLIRT-treinen uit 2016, maar met verbeterde interieurindeling en meer ruimte voor reizigers met een beperking.
Wat is het verschil tussen de SNG en de Flirt Flex?
De SNG (van CAF) is specifiek ontworpen voor de Sprinter-diensten met een topsnelheid van 140 km/u en een focus op snelle stops. De Flirt Flex kan tot 160 km/u rijden en is geschikt voor zowel Sprinter- als Intercity-diensten. De SNG heeft een wit-blauwe kleurstelling, de Flirt Flex keert terug naar geel-blauw. Bovendien is de Flirt Flex ontworpen met een snellere acceleratie en een interieur dat is aangepast aan de DD-NG-treinen.
Zijn de nieuwe treinen toegankelijk voor mensen met een beperking?
Ja, alle nieuwe treinen — inclusief de Flirt Flex — zijn voorzien van een uitschuifbare treeplank die automatisch werkt bij het aankomen op een perron. Daardoor kunnen reizigers met een rolstoel of mobiel hulpmiddel zonder hulp aan boord komen. Ook de deuropeningen zijn breder en de interieurruimte is ontworpen met meer bewegingsruimte en duidelijke aanduidingen.
Waarom bestelde NS in 2014 al FLIRT-treinen?
Toen de OV-studentenkaart in januari 2017 werd uitgebreid naar MBO-studenten onder 18, steeg het reizigersaantal plotseling met 15%. De SNG-treinen van CAF waren nog niet klaar — ze kwamen pas in 2018. Dus bestelde NS 58 FLIRT-treinen als tijdelijke oplossing. Die bleven zo populair dat ze nu als vaste waarde worden beschouwd — en leidden tot deze nieuwe bestelling.